31 Ocak 2012 Salı

HAYIR DİYEBİLMEK

-Hatırım için ye...
-Benim için anneme yalan söyler misin?
-Al yak bir tane.
-Amaaaan, bir kadehten ne olacak?
-Beni seviyorsan, evime gelirsin.

-Onun hatırını kıramam, yiyeyim bari. (Hasta olur.)
-Söylerim, biz arkadaşız. (Başı derde girer.)
-Alayım. (Akciğer kanseri olur.)
-Tamam, ver bir tane. (Alkolik ya da siroz olur.)
-Sevdiğimi ispatlamam lazım. (İntihar ya da bir sürü erkek seçeneklerinden biri olur.)

İlk gençlik zamanlarımda kızlar (anne ve babanın olmadığı) bir evde toplanırdık. Genelde sigaraya bu toplantılarda başlanırdı. İçki içildiği de olurdu. Yaş on sekizin altı... Oğlanlardan konuşurduk. Herkes kendini birine aşık zannederdi. 

Annem beni bu toplantılara göndermek istemezdi. Kötü alışkanlıklar edineceğimi düşünürdü hep. Her seferinde annemle tartışırdık. Çünkü ben çok yalnız bir çocukluk geçirmiştim. Sadece kardeşlerimle oynardım. Onlar da erkek çocuk oldukları için sokağa çıkarlardı. Bana tek başına, kitap okumak, radyo dinlemek kalırdı. Yeni bir semte taşınınca, apartmanda kızlar da olunca, ben de onların yanına gitmek isterdim. Annem anlamak ile anlamamak arası sıkışır, kızı yanında olursa risk olmaz diye düşünürdü. 

Sonuçta çocukluk arkadaşlarımın hepsi sigara içtiler, ben içmedim. Çünkü ben "hayır" demeyi biliyordum. Kesin bir tavırla hayır dedin mi, kimse sana ısrar etmiyor ya da seni korkaklıkla suçlamıyordu.

İş hayatımda da hiçbir işe hayır diyemeyip kendini sıkıştıran, program dışı yüklerle canından bezen arkadaşlarım oldu. Gece yarılarına kadar çalışırlar ve genellikle de yavaş olduğu için işi yetiştiremediği sanılırdı bu kişilerin. Değerleri de hiç anlaşılmazdı. Az ücretleri olur, taltif edilmezlerdi. Bense sabah sekiz buçuk akşam altı buçuk arasında yapabileceğim işleri alır, onları zamanında yetiştirir, akşamları ya da hafta sonları özel yaşamıma vakit ayırabilirdim.

Hayır diyebilmek, güçlü bir kişilik göstergesidir. Kendinden eminlik, kararlılık göstergesidir. Hayır diyebilen kişiyle konuşurken insanlar daha saygılı hitaplar kullanırlar. Her şeye evet diyenin başı ise hiç dertten kurtulmaz. Tabi iyi şeylere de hayır diyen muhalif tipler vardır, onlardan olun demiyorum. Yüreğinizin onaylamadığına, aklınızın yapma dediğine hayır demekten korkmayın, diyorum. Bu karşınızdakini incitmez. Belki onu da yanlıştan döndürür.

Gülşen Uslu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder